Gepost door: Henny | 4 april 2010

Ik leer haken (en breien)

We hebben sindskort om de twee weken andere TO-gezinnen over de vloer om samen iets creatiefs te doen. Daarom gaat mijn interesse op het ogenblik meer dan normaal uit naar knutsel- en handwerkboeken. De laatste keer hebben we, voor de Pasen, eierwarmers gehaakt en omdat nog niet iedereen kon haken ben ik op zoek gegaan naar een goed instructief boek. Het boek heb ik tijdens de activiteit niet nodig gehad, omdat er verschillende moeders waren die haakinstructie konden geven, maar ik vind het toch dusdanig duidelijk dat ik er hier over schrijf.

Het gaat om het boek ‘Ik leer haken’ van Lucinda Guy & François Hall (ISBN 9789058778451). Het boek is stapsgewijs opgezet, beginnende met een opzetlus, het maken van een ketting, naar een rechthoekig lapje van vasten.  Dan volgt er een instructie over het lezen van een telpatroon, om vervolgens met de opgedane kennis een ‘mutsje’ voor een potlood of pen te maken. Hieraan komt ook nog wat naaivaardigheid met vilt en knopen te pas. Daarna leer je, nog steeds recht toe recht aan, strepen haken, bijvoorbeeld om een poppensjaal te maken of om de kater ‘Stoere Stijn’ te maken. Aan Stoere Stijn komt ook enige naaivaardigheid te pas.

Als je het rechthoeken haken een beetje onder de knie hebt, kun je verder met het ‘grote’ werk: meerderen en minderen. Dat doen ze heel leuk: om Snoes de Muis te maken moet je eerst minderen om vervolgens voor de achterkant van Snoes te meerderen. Zo kun je Snoes uit één stuk maken en afwerken met vilt en knopen.

Nu je handiger bent geworden met vasten, maakt het boek een opstapje naar stokjes om daar vervolgens een tas(je) mee te maken. Om daarna in vliegende vaart door te gaan naar rondjes haken, bijvoorbeeld om mooie bloemen te maken. Het boek sluit af met ‘Alleskunner Albert’, de naam zegt het al: daar zitten alle technieken in, die je in het boek geleerd hebt. Helemaal aan het eind vind je nog een aantal tips voor als het fout gaat.

Ik vind het een duidelijke en onpretentieus boek. Het is geschikt voor kinderen vanaf 6 jaar. In dezelfde serie is ook: Ik leer breien verschenen.


Reacties

  1. Haken is geen probleem, maar breien heb ik nooit goed onder de knie gekregen. Bedankt voor de tips!

  2. Er bestaan ook mathematische haak & brei programma’s. Not my cup of tea, maar wel interessant om te zien hoe math & handarbeid in mooie creaties resulteert.

  3. Op de site waar ik naar link vind je volgens mij geen patroon. Maar het principe is heel simpel: Veel meerderen. Ik ben bijvoorbeeld met 10 lossen begonnen en meerdere iedere tweede steek (twee worden er dus drie). Ik heb nu een toer of tien gehaakt en je kunt je voorstellen dat het door deze exponentiële groei al een mooie vorm is gaan aannemen. Andere mogelijkheden zijn: iedere steek één meerderen of iedere derde of vierde steek. Als je voor iedere steek meerderen kiest, zou ik een dunne draad kiezen. Ik haak met vasten.

    Groetjes, Henny


Plaats een reactie

Categorieën