Gepost door: klaproos | 2 maart 2012

Composition – stellen

Bij composition kan je denken aan de indeling van een schilderstuk of bloemenschikking. In Engelstalig Thuisonderwijsland wordt daar mee verwezen naar het vak, waarmee je leert je tekst te schikken. Opbouw, ordening van een tekst; als ik eerlijk ben, heb ik daar nooit les in gehad. Er werd gewoon van uit gegaan dat je dat kon, een tekst schrijven. Omdat niet iedereen dat kan attendeer ik op 2 methoden die dat stellen heel anders aan pakken.

Het eerste is Writer’s Jungle van www.bravewriters.com . Writings Jungle is niet zo zeer een composition curriculum, als wel een ‘schrijffilosofie’ gericht op de ouder. Dat maakt de implementatie in het Nederlands gelijk een stuk makkelijker, zolang de ouder maar Engels kan lezen. Writers Jungle gaat er vanuit dat het kind de baas is over zijn/haar tekst. Het kiest zelf welke in aanmerking komen voor verdere bewerking, het kiest zelf waar het over schrijft, zolang hij/zij maar bekend is met het onderwerp. Voor wie niks weet biedt de website wekelijks ‘schrijfsuggesties’.

Deze manier van werken past goed bij kinderen die onwillig zijn om te schrijven, moeite hebben om hun creaties bij te schaven, of bij wie het gewoon niet past om stap voor stap door het schrijfproces geloodst te worden. Bij Bravewriter kan je ook online cursussen volgen, abonneren op een ideeenkrant, deelnemen aan het forum etc. In principe is de Writers Jungle echter de basis waarop alles rust. Een ander aspect van deze filosofie is een wekelijks ‘poezieuurtje’: iedere week onder het genot van een kop thee gezamenlijk poezie voordragen. Het is een voorbeeld van hoe Bravewriter méér is dan schrijven alleen, het geeft suggesties voor ‘taalbeleving’ in de bredere zin van het woord.

Een heel ander soort programma is ‘Writing with Skill’ een programma van Susan Wise Bauer, auteur van het gekende ‘Story of the World’. Susan is ondermeer docent Literatuur aan de universiteit en ziet dus waar de lacunes zitten bij leerlingen die voor het eerst in haar klas komen. Van daaruit is zij een schrijfcurriculum gaan ontwikkelen. Voor grade 1-4 was dat Writing With Ease, voor grade 5-8 (10-14 jr.) is dat Writing with Skill. Deel 1 kwam dit schooljaar uit, de overige 3 volgen jaarlijks is de bedoeling. Writing with Skill laat zich moeilijk omzetten naar het Nederlands, werd geschreven naar de leerling toe, dus een goede beheersing van het Engels is nodig. Aan de andere kant kun je opteren om weliswaar in het Engels te lezen, maar de opdrachten in het Nederlands te doen.  Writing With Skill werd juist wel geschreven om stapje voor stapje te begeleiden in het schrijfproces en dat begint in boek 1  met samenvatten. Dit vanuit de gedachte dat als je van uit een tekst goed weet samen te vatten, ook in staat bent vanuit een stramien, een goede tekst te schrijven. Dat schrijven is dus nog redelijk bondig in boek 1.

Het boek bevat dan ook ook een scala aan tekstfragmenten die samengevat dienen te worden. De variatie is zo groot dat er wel iets tussen moet zitten dat bij je past. Ondertussen wordt ook geleerd hoe je zinvol zinnen kan samenvoegen tot langere eenheden. Voor ouders die niet weten hoe dit proces te begeleiden of te beoordelen, bevat de instructorguide allerhande tips en aanwijzingen: let hier op, houdt dat in de gaten, en keur varianten op …..niet goed. Of je dat prettig vindt, hangt veel af van jou als ouder. In de loop van het boek wordt er naar toe gewerkt om vanuit zinnen, via paragrafen, je eerste langere tekst te produceren. Hoe boek 2 verder gaat kan ik nog niet zeggen omdat het er nog niet is. Writing with Skill gaat er wel vanuit dat het kind al in staat is om een tekst na te vertellen / samen te vatten. Kan een kind dat nog niet, kan je beter teruggrijpen naar een van de Writing With Ease boeken.

Reden waarom ik me in de hoek van Composition ben gaan verdiepen is dat het me verbaasde dat het in Amerika 12 jaar lang als vak onderwezen wordt, en hier nauwelijks gekend is. Zelf waren we op zoek naar verdieping in ons thuisonderwijs en ik vond dit een zinvolle vaardigheid, waar je een levenlang plezier van kunt hebben. Want je gedachten onder woorden kun brengen, je gedachten op papier kunnen zetten is een waardevolle vaardigheid, wat je toekomstplannen ook mogen worden.

Ik denk dat deze 2 methoden een voorbeeld zijn van wat mogelijk is. Past het toch niet bij jou, dan raad ik je aan om verder te zoeken, want er zijn er meer: strakker, losser; met of zonder werkboek, met of zonder handleiding. Thematisch gericht of vaardigheid gericht, keuze genoeg!


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: