Gepost door: klaproos | 19 november 2012

Aanvullende wiskunde (1)

Wiskunde kan voor het ene kind het hoogtepunt van de dag zijn, voor het andere kind een dagelijkse martelgang. In beide gevallen is er nood aan aanvulling. Aanvulling om wiskunde ‘leuk’ te houden, aanvulling om wiskunde ‘uitdagend’ te houden. Mailend met een andere thuisonderwijsmoeder leerde ik afgelopen jaar dat materialen soms zowel geschikt zijn voor ‘uitdaging’ als voor ‘remedial teaching’ dus we laten het aan de lezer over hoe en wanneer je ze gebruikt. Genoemde materialen zijn niet bedoelt in plaats van een methode, maar naast het reguliere rekenwerk. Madelief en ik zullen beiden een blogpost voor onze rekening nemen in deze reeks. We hopen echter dat u, dat jullie, als lezers jullie ervaringen en links bij de reacties willen plaatsen.

Even een korte schets van onze situatie hier: we hebben te maken met een kind dat niet van wiskunde houd. Het is er niet slecht in, maar het heeft er een onnoemelijke hekel aan. En dan is iedere dag een uur  rekenen lang. Daarom hebben we afgesproken dit jaar ons best te doen om 5 dagen wiskunde in 4 te doen. De 5e dag besteden we dan aan deze aanvullende materialen, om te laten zien dat wiskunde ook ‘leuk’ kan zijn …

Ruimtelijke wiskunde:

Dit jaar hebben we besloten gebruik te maken van Tridio.

Tridio is gemaakt om hulp te bieden bij de relatie tussen 2 dimensionale en 3 dimensionale figuren, als mede om het principe van ‘vooraanzicht’ ‘zijaanzicht’ ‘boven aanzicht’ in te oefenen. Om de kosten te drukken heb ik wel de boekjes met opgaven gekocht, maar heb ik de kubussen en 2D figuren met spelbord zelf gemaakt.

Tangrams, u kent ze misschien wel: die geometrische figuren die samen een vierkant moeten worden, of een kat:

Maar wist u dat er ook ronde tangrams bestaan, en EI vormige? Hartvormige? Hier kunt ze allemaal vinden.

Wiskunde en kunst laten zich mooi combineren bij Escher: http://links.bogermanwommels.nl/escher/eschervlakvulling.htm

en

Dit boek en andere leuke wiskundeboeken (zoals geometrie in de Islamitische kunst) zij o.a. verkrijgbaar bij www.rhombus.be .

Algebra is voor sommige kinderen (en ouders) een nachtmerrie. Al dat gereken met letters… Was het maar wat praktischer!

Hands on Equations leert hoe je dat toch visueel kun maken:

Nu de opdrachtenboeken ook als digitale downloads te koop zijn, kwam ook dit voor ons binnen handbereik. De pionnen nam ik uit ons schaakspel, en de ‘dobbelstenen’ maakte ik zelf.

Verder willen we ons op het pad van quilten gaan begeven:

Voor wie dat te veel is kan ook aan het ‘papierquilten’ gaan, of zich uitleven in de wereld van de origami:

Samen met het spel Krypto (een oudere variant van Mix-Match) begint onze dochter lol hier in te krijgen. Ze blijft bij hoog en bij laag beweren dat iets ‘leuks’ geen ‘wiskunde’ kan zijn, maar ondertussen zie ik haar vaardigheden en zelfvertrouwen in dit vakgebied groeien.

Tenslotte werd mij dit boek aangeraden:

Merkwaardige en interessante puzzels

Sommige kun je zo op lossen met logisch redeneren, andere heb je bepaalde (secundaire) wiskunde echt bij nodig. Dit wordt duidelijk mijn appeltje voor de dorst in het secundair.

Tot slot hebben ik in de praktijk mogen ervaren dat een gradenboog toch anders werkt dan geodriehoek, en dat een passer waarvan je de benen vast kan zetten, anders ingezet kan worden dan een ‘standaard’ passer. We beginnen zo stukje bij beetje een aardige lade wiskunde attributen te ontwikkelen die onregelmatig ingezet en gebruikt worden.


Plaats een reactie

Categorieën